loading...
ایران شطرنج
پارسا بهرامپور بازدید : 64 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

 

شطرنجیان

 

 

اولین بازی از سری 12 بازی که قرار است از امروز 17  آبانماه تا 7 آذرماه آتی به میزبانی شهر "چنای-هند" برگزار شود در حالی آغاز شد که طبق قرعه کشی "مگنوس کارلسن" مدعی جوان عنوان قهرمانی شطرنج جهان  با مهره سفید در مقابل حریف صاحب نام و مدافع عنوان قهرمانی جهان یعنی "ویشی آناند" قرار می گیرد.این گزارش برگرفته از سایت چس دام است و در اینجا ترجمه تفسیر مفسر این بازی را مشاهده می فرمایید. همچنین علاقمندان می توانند از سایت رسمی مسابقات بازی را به صورت زنده همراه با گزارش ویدئویی دنبال نمایند.



"سلام من استاد بین المللی "امان همبلتون هستم و اولین بازی از مسابقات قهرمانی شطرنج جهان که ساعت 15 به وقت "چنای-هند" آغاز شده است را گزارش میکنم.باید دید که در پایان آیا ویشی آناند می تواند از عنوانش در مقابل "مگنوس کالسن" بازیکن شماره یک ریتینگ جهانی شطرنج دفاع کند و یا خیر. این دوره از رقابتها بسیار جالب توجه و همینطور غیر قابل پیش بینی خواهد بود. "مگنوس" جوان و پرانرژی عطش بسیاری برای کسب آخرین عنوان بزرگش دارد. این درحالی است که بسیاری مگنوس را قدرتمندتر در مسابقات دوجانبه می دانند. از سوی دیگر "آناند" هم عنوان قهرمانی جهان را در اختیار دارد.  وی بازیکنی محاسبه گر و دقیق است.  وی تا به حال توانسته چندین بار به خوبی از عنوان قهرمانیش دفاع کند. وی به خوبی می  داند که چگونه تدارکات لارم را  ببیند و از ضعف حریفانش شناخت دارد و به خوبی بهره برداری می کند. بازی اول از سری این دوره از رقابتها به خوبی شرایط روانی دو بازیکن را به بوته آزمایش قرار خواهد داد و بنابراین باید دید که هیچیک می توانند نقش موثری در این بازی ایفا کنند با خیر!؟"

 

1.Nf3

 

 

 

یک انتخاب جالب انگیز در شروع بازی که همه ما را مبهوت کرد!  همه بدنبال این بودند که ببینند چگونه این بازیها آغاز می شود و به نظر می رسد "مگنوس" با این انتخاب سعی در ارائه یک بازی آرام است و شاید در نظر دارد تا حریف حرکات مورد علاقه وی را بازی کند تا بازی را در ساختارهای دفاعی همانند "گامبی وزیر" و یا "کاتالان" ادامه دهد. در آخرین بازی بین این دو هماورد که در مسابقات یادبود تال امسال در مسکو به انجام رسید بازی در دفاع "نیمزو هندی" بازی شد که طی آن "کارلسن" به وضعیتی بهتر دست یافت اما در این بازی به نظر می رسد "کارلسن" سعی در رجوع به سبک خود و ممانعت از افتادن در دام تدارکات حریف حداقل در این مرحله ابتدایی از رقابتها دارد.

 


1... d5 2. g3 g6 3. Bg2 Bg7 4. d4 c6 5. o-o Nf6 6. b3

 

 

به صورت معمول شیوه ای که از "کارلسن" سراغ  داریم وابسته به دانش نظری نیست اما  نیاز به فهم دقیق و محتاط گونه از اینکه چه برتریهایی برای جنگیدن اهمیت دارند می باشد. همچنین که می بینیم "کارلسن" حرکت  Bb2 را با ایده c4 و  Ne5 انجام می دهد.  گسترش اسب  Nb1 بسته به طرحهای آتی کمی دیرتر صورت خواهد گرفت ، شاید  d2-f3 را در نظر داشته باشد که برای پشتیبانی  خانه e5 انجا گیرد.این بازی حول محور تنشهای مرکزی و کنترل از خانه های کلیدی  (e5,e4 در جریان خواهد بود.

 

6... o-o 7. Bb2 Bf5 8. c4 Nbd7 9. Nc3

 

 

 

 

سفید به آسانی گسترشش را کامل کرده است و حالا در نظر دارد تا مرکزگشایی نماید که این طرحها  در مرحله وسط بازی دنبال خواهد شد. وضعیت تا حدی متقارن است و در اینگونه از وضعیتها این سفید است که برتریش را به حریف دیکته می کند. در این لحظه ادامه Ne5 Nxe5 dxe5 Ng4 به افتادن پیاده ستون d سیاه منجر خواهد شد اما در عوض پیاده ستون  e سفید را می گیرد و این ساده سازی بازی بسیار به نفع "مگنوس" خواهد بود. حرکتی نظیر Rc1  قابل درک است و به علاوه برکمک به گسترش ، حرکت c4   را به صورت غیر مستقیم  پشتیبانی خواهد نمود. حرکتی همانند  Nh4 هم قابل بازی است که هدف از آن حمله به فیل به منظور شکست سریع e4 می باشد. از طرف دیگر "آناند" تمایل به معاوضه مهره ها دارد که واکنشی طبیعی در یک وضعیت شلوغ است. حرکت Ne4 حرکتی استاندارد به منظور حذف دو اسب است و   پس  از آن می تواند به آسانی Nd7 را به f6 با هدف اشغال e4 انتقال دهد. هنگامیکه شما دو مهره یکسان در اختیار دارید که می خواهید از آنها در یک خانه مثل (e4) سود ببرید معمولاً ایده خوب این است که یکی از آنها را تصفیه کنید و وضعیت خود را آزاد نمایید. "ویشی" به طور یقین قصد دارد تا بازی اول را با مهره سیاه به تساوی بکشاند و فکر نمی کنم که با نوع گشایشی که "مگنوس" انتخاب کرده است وی بخواهد زیاد خوشبینانه برخورد کند. باید دید که آیا "ویشی" دست به معاوضه مهره ها خواهد زد و آیا "مگنوس" سعی می کند تا از معاوضه به منظور پرثمر نگاه داشتن وضعیت با امکاناتی اجتناب کند و یا خیر.

9... d×c4

"آناند" مقاصد خود را به منظور هدف قرار دادن خانه های روشن وضعیت "مگنوس" نشان داده است. پس از bxc4 Nb6 "مگنوس" احتمالاً  c5 را بازی خواهد کرد برای اینکه Qb3 Be6 و یا Nd2 به دلیل Qxd4 قابل بازی نیست. حرکت c5 حرکتی است که ملزومات تاکتیکی را توجیه پذیر می سازد  برای اینکه اگر سیاه بتواند با سادگی Nc4 را بازی کند موفق به معاوضه  Bb2 خواهد شد که در آنصورت فکر می کنم که به وضعیتی خوشایند دست خواهد یافت. ادامه c5 Nc4 Bc1 به عقب نشینی "مگنوس" منجر خواهد شد و لازم است تا "آناند" دقت کند اسبش در پشت خط دشمن به دام نیفتد.  

 

 


10. bxc4 Nb6 11. c5 Nc4

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما بهترین بازیکن شطرنج دنیا (چه قدیمی چه جدیدی) کیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 319
  • بازدید سال : 1,271
  • بازدید کلی : 25,402